TİAK Genel Müdürü Dursun Güleryüz: ”2021 Yılında Toplam Medya Yatırımları 22.811 Milyon TL”
TİAK Genel Müdürü Dursun Güleryüz toplam 58.367.000 kişi ile yapılan panel ölçümlerinde 2021 yılında Türkiye’de televizyon izleme süresinin kişi başı ortalama 4 saat 8 dakika olduğunu açıkladı.
TİAK Genel Müdürü Dursun Güleryüz RTÜK tarafından düzenlenen aday memurlara yönelik hazırlayıcı “Eğitim ve Vizyon Günleri” programı kapsamında “Türkiye’de TV İzleyici Ölçüm Sistemi/Televizyon İzleme Davranışları ve TİAK” konulu sunum gerçekleştirdi.
TİAK Genel Müdürü Dursun Güleryüz sunumunda Kurumun vizyonu ile birlikte reyting ölçüm sistemleri işleyişi hakkında bilgiler verildi. Aynı zamanda reyting ölçüm sistemlerinin oluşumunda hangi dinamiklerin etkili olduğuyla birlikte hangi süreçlerle ilerlediği konusunda özel bir yer ayırdı.
Reyting izleme ölçümüne ilişkin Türkiye'deki süreç, ölçümün aşamaları ile ölçümde kullanılan yöntemlerin anlatıldığı sunumda TİAK’ın kuruluşundan bugüne gelen ölçüm istatistiklerine de verildi.
Güleryüz, TİAK’ın amaçları arasında reyting ölçümlerinin teknik ve kapsam bakımından uluslararası normlara uygunluğunu sağlamak, sürecin denetlenmesini sağlamak, panel ve panelist gizliliğini sağlamak, tüm süreçlerde ve yönetimde şeffaflığı sağlamak; yayıncılar, medya planlamacılar ve reklamverenler arasındaki faaliyetlerinin sorunsuz yürütülmesini sağlayacak ortak değerlendirme birimini oluşturmak ve tüm tarafların menfaatlerinin korunması olduğunu ifade eden TİAK yöneticileri yurt genelinde 40 ilde nüfusun yüzde 75’inin panel evreni içerisinde bulunduğunu kaydetti.
Güleryüz ölçümlerde panel gizliliğine ve veri şeffaflığına önem verdiklerini belirtirken TİAK ölçümleri hakkında şu bilgileri kaydetti:
“Televizyon izleme alışkanlıklarımız pandemi ile değişmesi geleneksel medya için bir avantaja dönüştü. 2021 yılında 58.367.000 kişi ile yapılan panel ölçümlerinde Türkiye’de televizyon izleme süresinin kişi başı ortalama 4 saat 8 dakika, hane içerisinde 6 saat 58 dakika olduğunu kaydettik. Aynı zamanda televizyon reklam yatırımlarının da yüzde 6,6 arttığını gözlemledik. Televizyon, dijital, basın, Açıkhava, radyo ve sinema reklam yatırımlarının 5 milyon 858 TL, medya yatırımlarının 16 milyon 953 TL, 2021 yılında toplam medya yatırımlarına 22.811 Milyon TL harcama yapıldı. 2021 yılında ölçüm yapılan kanallarda toplam 125 farklı dizi yayınlandı. 23 farklı Türk Dizisi Bosna Hersek, Bulgaristan, Dominik Cumhuriyeti, Fas, Gürcistan, Hırvatistan, Lübnan, Kuzey Makedonya, Özbekistan, Porto Riko ve Irak Bölgesel Yönetimi olmak üzere 11 ülkede, 2021 yılında yıl boyunca 37 kez en çok izlenen ilk 10 program arasına girmiştir. Bu diziler arasında Bir Zamanlar Çukurova 6, Hercai 4, Sefirin Kızı 3, Kızım, Sen Anlat Karadeniz, Yemin, Yasak Elma ise 2’şer kez söz konusu ülkelerde top 10 listelerine girmeyi başarmıştır. Bir Zamanlar Çukurova (Kuzey Makedonya, Gürcistan) ve Yasak Elma (Özbekistan) yayınlandıkları ülkelerde o yıl yayınlanan tüm programlar arasında 1. sırada yer alırken; Bir Zamanlar Çukurova (Özbekistan) ve Anne (Dominik Cumhuriyeti) 2. sırada yayınlanmıştır. Hırvatistan 2020 yılında olmayıp 2021’de listeye giren ülke olarak listeye katılmıştır. 2021 Yılında dizilerin yanı sıra bir Türk filmi (7. Koğuştaki Mucize) 6. sıradan top 10 listesine girmeyi başarmıştır
TİAK Genel Müdürü Dursun Güleryüz gerçekleştirdiği sunumda Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun izlenme ve dinlenme ölçümleri hakkındaki görev ve yetkisi, 6112 sayılı “Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun” un kendileri için önemli bir kılavuz olduğunu belirterek RTÜK’ e teşekkürlerini ilettiler.
Program RTÜK Kamuoyu, Yayın Araştırmaları Ve Ölçme Dairesi Başkanı Deniz Güler’in TİAK Genel Müdürü Dursun Güleryüz’e takdimi ardından uzman yardımcıları ile çekilen anı fotoğrafıyla son buldu.
Radyo ve Televizyon Üst Kurulunu aşağıdaki sosyal medya hesaplarından takip edebilirsiniz.



