RTÜK Başkanı Dursun: Yeni yayın döneminde reklam sürelerinin aşılmamasına, toplumsal değerlerin, aile yapısının ve çocukların korunmasına özen gösterilmeli.
Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun çağrısı üzerine 5 Eylül 2012 tarihinde İstanbul’da bir araya gelen izleyici temsilcileri, izleyicilerin yayınlarla ilgili şikâyetleri ve beklentileri ile kanalların yaklaşımlarını değerlendirdiler.
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun’un başkanlığındaki toplantıya kanalların izleyici temsilcilerinin yanı sıra Televizyon Yayıncıları Derneği (TVYD) Başkanı Adem Gürses, Radyo Televizyon Yayıncıları Meslek Birliği (RATEM) Başkanı Dursun Güleryüz, Verici Tesis ve İşletim Şirketi Genel Müdürü Kubilay Keskin ve RTÜK İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanı Nurullah Öztürk katıldılar.
Toplantıda konuşan RTÜK Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun, izleyici temsilciliğinin 2006 yılından itibaren, herhangi bir hukuki düzenleme olmaksızın yayın kuruluşlarının gönüllü katılımıyla hayata geçirildiğini hatırlattı. 3 Mart 2011 tarihinde yürürlüğe giren 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanunla izleyici temsilciliğinin kanuni zorunluluk haline getirildiğini belirten Dursun, izleyici temsilciliğinin yayın kuruluşlarının ortak denetim ve öz denetim mekanizmalarının oluşturulmasında, yayın kuruluşlarına izleyici ve dinleyicilerden ulaşan şikayetlerin değerlendirilmesinde önemli rol üstlendiklerini söyledi.
İzleyici temsilciliği sayesinde televizyon izleyicilerinin televizyon kanallarına ulaşabildiklerini ve izledikleri programlarla ilgili görüşlerini iletebilecekleri bir muhatap bulabildiklerini ifade eden Dursun şöyle konuştu:
“Uygulama, aynı zamanda televizyon izleyicilerinin televizyon kanalıyla ilgili görüşlerinin, tepkilerinin, şikâyetlerinin kanal yönetimi tarafından düzenli olarak takip edilmesine imkân sağlamaktadır. Bu veriler kanal yöneticilerine, yayın planlama çalışmalarında yardımcı olmaktadır. Öte yandan izleyiciler de görüş ve önerilerinin kanal yönetimi tarafından dikkate alınıp alınmadığını görebilmektedirler. Böylece televizyon kanalları ile izleyiciler arasında doğrudan bir etkileşim kurulmaktadır.”
Prof. Dr. Davut Dursun, 444 1 178 RTÜK İletişim Merkezi aracılığıyla Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna gelen izleyici bildirimlerinin de düzenli olarak izleyici temsilcilerine aktarıldığını belirterek, böylece şikâyetlerin radyo ve televizyon kuruluşlarına iletildiğini ifade etti. İzleyici bildirimlerinin yayın kuruluşları tarafından dikkate alınması gerektiğini vurgulayan Dursun, bu bağlamda kanalların yeni yayın döneminde reklam sürelerini aşmamaya, yayınlarda toplumsal değerleri, aile yapısını ve çocukları korumaya, terör ve olağanüstü durumlarda daha önce belirlenmiş olan haber ilkelerine uygun davranmaya özen göstermeleri gerektiğini belirtti.
Toplantıda Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun 04.07.2012 tarihli toplantısında alınan, izleyici temsilciliğinin etkinleştirilmesine ilişkin karar kapsamında yapılan düzenlemeler de tek tek ele alınarak değerlendirildi ve yayın kuruluşlarının görüşleri alındı. Medya hizmet sağlayıcılarının en az bir yıl süreyle izleyici temsilcisi atamalarını, izleyici temsilcilerinin ad, soy ad, elektronik posta adresleri ve telefon numaralarına web sitelerinde “İzleyici Temsilcisi” başlığı altında, kolayca görünebilir halde yer vermelerini ve izleyicilerin yayınlarla ilgili görüşlerini iletebilmeleri için İzleyici Başvuru Formu yerleştirmelerini, jenerikli ve ana programların sonunda izleyici temsilcilerinin isim ve iletişim bilgilerinin yer almasını sağlamalarını, Üst Kurul tarafından yılda iki kez yapılacak toplantılara İzleyici Temsilcilerinin katılmasını temin etmelerini öngören düzenlemeler yayın kuruluşları tarafından olumlu karşılandı. (13.09.2012)