Prof. Dr. Davut Dursun: “Türk toplumu televizyonu bilgi edinmekten ziyade eğlence aracı olarak görüyor ”
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu tarafından her iki ayda bir düzenlenen toplantıların otuzdokuzuncusu 03 Aralık 2014 Çarşamba Günü Üst Kurul konferans salonunda yapıldı. "Küresel Eğlence ve Medyaya Bakış " konusunun ele alındığı toplantıda PWC Türkiye Eğlence ve Medya Sektörü Temsilcisi Murat Çolakoğlu ile Serbest Mali Müşavir Cömert Kum PWC tarafından hazırlanan 2014-2018 Küresel Eğlence ve Medyaya Bakış Raporuyla ilgili sunum yaptılar.
Toplantının açılış konuşmasını yapan RTÜK Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun, görsel medyanın işlevlerinden birinin eğlence olduğunu ve iletişim fakültelerinde de medyanın işlevleri tartışılırken eğlence boyutuna da vurgu yapıldığını söyledi.
Dursun, Üst Kurulun yaptığı araştırmalara göre, Türk toplumunun özellikle televizyonu bilgi edinmekten ziyade eğlence aracı olarak gördüğü yönünde tespitlerinin olduğunu söyleyerek, Türkiye'deki eğlence ve medya sektörüne ilişkin araştırmaların önemine vurgu yaptı.
Dursun ayrıca, otuz dokuzuncusu gerçekleştirilen RTÜK toplantılarının yayınlanması hususunda hazırlık yaptıklarını söyleyerek, "Önümüzdeki dönem 39 toplantıda ele alınan konular, yapılacak seçimle bir iki kitaplık bir yayına dönüştürülecek. Böylece toplantılar kalıcı bir nitelik kazanacak" dedi.
Üst Kurul Başkanı Davut Dursun’un ardından sunum yapan Murat Çolakoğlu, Küresel Eğlence ve Medyaya Bakış Raporu hakkında bilgi verdi.
Araştırmaya dâhil edilen ülkeler arasında Türkiye'nin "yükselen ve yeni ülke" kategorisinde yer aldığını belirten Çolakoğlu, eğlence ve medya harcamalarındaki yüzde 50 büyüme oranıyla Türkiye'nin bu alanda dünya ortalamasının üzerinde büyüme gösterdiğini söyledi.
Konuşmasında, küresel ekonomik dengelerdeki değişimin eğlence ve medya sektörünü de önemli derecede etkilediğine söyleyen Çolakoğlu, Türkiye’nin de aralarında olduğu gelişmekte olan pazarların ortak noktasının, her sektörde olduğu gibi eğlence ve medyada da harcamaları artan, gittikçe büyüyen bir orta sınıfın olduğuna dikkat çekti.
Çolakoğlu ayrıca, 2018 yılında internet reklamcılığının televizyon reklamcılığının yerini almaya hazır hale geçeceğini ve 2018 yılında internet reklamcılığının TV reklamcılığının yalnızca 20 milyar dolar gerisinde kalacağını öngördüklerini söyledi. ki raporda şirketlerin artık
Şirketlerin artık dijital uygulamalar konusunda strateji geliştirmek yerine iş stratejilerini tamamen dijital çağa uygun hale getirmeleri gerektiğine dikkat çeken Çolakoğlu, “Bunun için müşteri davranışlarını göz önünde bulundurarak bütünsel bir dijital kültür oluşturmak kaçınılmaz. Dijitale geçişte ise öncü rolü reklamcılığın üstlendiğini görüyoruz” dedi.
İnternet ve video oyunlarının diğer alanlardan daha hızlı büyüme gösterdiğine dikkat çeken Çolakoğlu, Türkiye'deki alt segmentlerin hepsinde 2018'e kadar büyüme öngörüsünün olduğunu söyleyerek büyümenin büyük bir kısmının dijital tarafta gerçekleşeceğini beklediklerini ifade etti.
Yaş ortalaması genç olan Türkiye'nin çok okuması ve teknolojiye daha çok sahip çıkması gerektiğine de vurgu yapan Çolakoğlu, “Dergi, kitap ve gazete yayıncılığı gibi segmentlerde yüzde 4-7 civarlarında büyüme olsa da, bu maalesef çok yetersiz" diye konuştu.
Türkiye'de, raporda belirtilen alt kategorilerin hepsinde büyüme öngörüsü gördüklerini aktaran Çolakoğlu, "Büyümenin büyük bir kısmının da dijital tarafta gerçekleşeceğini bekliyoruz ama piyasanın genelinin küçüklüğü nedeniyle ülkemizin ekonomisi ne kadar büyüse de rakamlar küçük. Tüketicilerin bilinçlendirilmesi ve dijital ortamda satın alma alışkanlığının artırılması gerekiyor" değerlendirmesinde bulundu.
Serbest Mali Müşavir Cömert Kum ise internet erişimi kategorisindeki büyümeyi mobil iletişim kullanımındaki artış olarak değerlendirerek “Bu kategoride %13 oranında bir atış öngörüyoruz. 3G ve ilerleyen dönemlerde yaygınlaşacak olan 4G teknolojisinin bu artıştaki payı çok büyük” dedi. Özelikle 2018 yılında 300 milyar uygulamanın mobil kullanıcılar tarafından indirileceğine dikkat çeken Kum, gelecek dönemde dünyadaki mobil kullanıcıların yarısını Çin ve Hindistan’ın oluşturacağını söyledi.
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu konferans salonunda gerçekleşen toplantıya RTÜK Başkan Vekili Prof. Dr. Hasan Tahsin Fendoğlu, RTÜK Üyeleri Nurullah Öztürk, Süleyman Demirkan ve birim amirleri ile Üst Kurul personeli katıldı. (3 Aralık 2014, Ankara)