Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi Başkanlığı
Soru1:Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (TV/Radyo) izlenme ve dinlenme oranı ölçümü (reyting) yapıyor mu?
Cevap:Hayır, RTÜK izlenme ve dinlenme oranı ölçümlerinin usul ve esaslarını belirlemekle ve denetlemekle görevlendirilmiştir.
Soru2:İzlenme/dinlenme oranı (reyting), İzlenme/dinlenme payı (share) nedir?
Cevap:izlenme/dinlenme oranı (Reyting): Belirli bir zaman diliminde belirli bir yayın hizmetini alan izleyici/dinleyicilerin panel büyüklüğüne oranıdır.
izlenme/dinlenme payı (Share): Belirli bir zaman diliminde belirli bir yayın hizmetini alan izleyici/dinleyicilerin o zaman dilimi içindeki izleyicilere/dinleyicilere oranıdır.
Soru3:Türkiye’de yayın hizmetlerinin (TV, Radyo) izlenme/dinlenme oranı (reyting) ölçümleri hangi kurum/kuruluş veya organizasyon tarafından yapılmaktadır?
Cevap:Türkiye’de yayın hizmetlerinin izlenme/dinlenme ölçümleri TİAK (Televizyon İzleme Araştırmaları) A.Ş. ve RİAK (Radyo Dinleme Hizmetleri Organizasyon Tanıtım & Yayıncılık) A.Ş. tarafından, 17 Ekim 2012 tarihli 2844 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmış olan “Yayın Hizmetlerinin İzleme ve Dinlenme Oranı Ölçümlerinin yapılmasına ve Denetlenmesine ilişkin usul ve esaslar hakkındaki Yönetmelik” uyarınca yapılmaktadır.
Soru4:Reyting ölçüm cihazının takılacağı evleri RTÜK mü belirliyor?
Cevap:Hayır, Yönetmelik hükümleri gereğince hali hazırda izlenme/dinlenme ölçümleri kapsamında faaliyet göstermek üzere Üst Kurula başvuran ve başvurusu kabul edilen kuruluş tarafından reyting ölçüm cihazlarının hangi hanelere takılacağı belirlenmektedir. (TİAK AŞ-RİAK AŞ)
Soru5:RTÜK İletişim Merkezi nedir?
Cevap:RTÜK İletişim Merkezi, görsel ve işitsel medya araçları kanalıyla sunulan yayın programları hakkında vatandaşların beğeni, öneri, beklenti ve şikâyetlerini anlık olarak alabilmek, belli aralıklarla analiz ederek toplumun farklı kesimlerinden yayınlara ilişkin geri bildirim almak amacıyla kurulmuş bir sistemler bütünüdür.
Soru6:Radyo ve televizyon yayınları hakkında şikâyetler Üst Kurula nasıl ulaştırılır?
Cevap:Yayınlar hakkında şikâyetler RTÜK İletişim Merkezinin üç ayrı ortamı üzerinden ulaşmaktadır.
- ALO RTÜK Çağrı Hattı 444 1 178
- RTÜK Web Sitesi
- RTÜK Mobil (Android Market, Applestore uygulama Android market ve Appstore üzerinden ücretsiz olarak indirilir.).
- Dünya’nın her yerinden, çağrı hattına mobil veya sabit hatlı telefonlarından sadece 444 1 178’i çevirerek ulaşmak mümkündür.
- RTÜK web sitesinin ana sayfasına girilerek şikâyetlerin bildirilmesi mümkündür.
- Akıllı cihazlar üzerinden “RTÜK İletişim Merkezi” applestore/google play store’dan ücretsiz olarak indirilerek beğeni ve şikâyetleri buradan RTÜK’e iletmek mümkündür. Uygulamalara dair kodları ana sayfamızda yer almaktadır.
Soru7:Yayınlara dair gelen şikâyet, beğeni ve öneriler nasıl bir işlem görüyor?
Cevap:Gelen vatandaş bildirimleri (şikâyet, beğeni, öneri), Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi Başkanlığı uzmanları tarafından incelenip sistemdeki şikâyet sayısına ve türüne göre tasnif edilerek günlük/haftalık/aylık/altı aylık/yıllık raporlar şeklinde istatistiksel ve sosyolojik olarak değerlendirmeye tabii tutulmaktadır.
İçeriği değerlendirilen bildirimler eş zamanlı olarak hem İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığına gönderilmekte hem de iç denetim mekanizmalarına katkı sağlaması amacıyla ilgili kanalın izleyici temsilcisine gönderilmektedir.
Soru8:RTÜK’e ulaşan tüm şikâyetlere işlem yapıyor musunuz?
Cevap:Evet, RTÜK İletişim Merkezi aracılığıyla gelen tüm şikayetler uzmanlarca değerlendirilerek gerektiğinde yasal işlem başlatılmakta, ilgili yayıncılarla gerekli hassasiyeti oluşturmak amacıyla haklarında gelen bildirimler paylaşılmaktadır. Ayrıca, akademik araştırmalara da katkı sağlaması amacıyla istatistiksel olarak analiz edilerek raporlanmaktadır.
Soru9:Şikâyetimin hangi aşamada olduğunu nasıl takip edebilirim?
Cevap:RTÜK çağrı hattı, RTÜK web sitesi ve RTÜK Mobil vasıtasıyla bize ulaşan şikâyet, beğeni ve önerilerinizi, talebinizi RTÜK web sitesi Üst Kurul Kararları bölümünden takip edebilirsiniz.
Soru10:RTÜK kamuoyu araştırmaları yapar mı?
Cevap:Evet, RTÜK’ün görev alanına giren konular hakkında Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi Başkanlığı tarafından üst kurul mevzuatı ve kararları, konu ile ilgili yurtiçi/yurtdışı çalışmaları, OFCOM (Office of Communications) uygulamaları, Eurostat (Avrupa İstatistik Ofisi) ve EPRA (European Platform of Regulatory Authorities) verilerini inceleyerek kamuoyu araştırmaları yapmaktadır.
Soru11:RTÜK hangi konular da kamuoyu araştırmaları yapmaktadır?
Cevap:RTÜK, hakkında düzenleme ve denetleme yapmakla sorumlu olduğu görsel işitsel medya hizmetleri sektörünün gerekliliklerini ve önceliklerini esas alarak kamusal fayda çerçevesinde ağırlıklı olarak aşağıdaki konular hakkında araştırma yapmaktadır:
- Televizyon İzleme Eğilimleri
- Radyo Dinleme Eğilimleri
- Medya Okuryazarlığı
Yapılmış olan kamuoyu araştırmalarının raporlarına buradan ulaşabilirsiniz.
Soru12:Mevcut yapılan araştırmalara nasıl ulaşabilirim?
Cevap:Yapılmış olan kamuoyu araştırmalarının raporlarına bağlantısından ulaşılabilmektedir.
Soru13:RTÜK’e şikâyetlerimi veya beğenilerimi iletirken karşılaştığım teknik problemleri çözmek için kime/nereye başvurmalıyım?
Cevap:RTÜK’e şikâyetlerinizi veya beğenilerinizi iletirken karşılaştığınız teknik problemleri, RTÜK 0(312) 297 53 32 numaralı telefondan, 0(312) 297 54 63 numaralı fakstan veya kamuoyu@rtuk.gov.tr elektronik posta adresinden Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi Başkanlığına iletebilirsiniz.