İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 24.01.2017 tarih ve 166 sayılı yazısına konu ANADOLU TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 07.01.2017 tarihinde 08:00-10:00 saatleri arasında yayınlanan reklam yayınlarına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, 07.01.2017 tarihinde 08:00-10:00 saatleri arasında yayınladığı reklam kuşağı içerisinde sohbet hattı reklamına yer verilen yayında; "Hadi konuşalım, 0888 255 91 91, Canlı, (2250 kuruş/dk)" şeklinde ibarelerle aranacak telefon numarası ve uygulanacak ücretin belirtildiği, ayrıca sohbet hattı tanıtımları süresince müzik ve aksanından yabancı uyruklu olduğu anlaşılan bir kadının "Sana aşık oldum, birlikte yüzelim mi, bana çok şey öğretmeni istiyorum vb." sözleri eşliğinde değişik kadın görüntülerine yer verildiği ve bu görüntülerde cinsellik algısı ön plana çıkarılarak ilgi çekilmeye çalışıldığı görülmüştür.
Ayrıca, söz konusu yayının 24:00-05:00 saat aralığı dışındaki korumalı saatler dilimi içerisinde (08:00-10:00 arası) yayınlandığı tespit edilmiştir.
Bilindiği üzere, çocukların ve gençlerin, özellikle ergenlik dönemlerinde, cinselliği merak ettikleri, araştırdıkları ve öğrenmeye çalıştıkları bilinen bir gerçektir. Çocukların ve gençlerin de ekran başında olduğu saatlerde yapılan bu yayında, kime ait olduğu bilinmeyen telefon numaralarını çocukların ve gençlerin araması ihtimal dahilindedir. Sırdaş Hattı, Dert Ortağı ve benzeri isimlerle adlandırılan sohbet hatlarının tanıtımlarında kullanılan görseller ve ifadeler dikkate alındığında ise; bu telefon hatlarının reklamının cinsellik algısı ön plana çıkarılarak yapıldığı, bu durumun ise çocukları ve cinsel olarak henüz yeterli fiziksel ve zihinsel olgunluğa erişmemiş gençleri olumsuz etkileyebileceği, çocuk ve gençlerin yetişkinlere yönelik cinsel mesaj ve ifadelere muhatap olabileceği, bu nitelikte yayınların korunması gereken söz konusu izleyici kitlesinin cinsellik algısının sağlıklı bir şekilde gelişmesini tehdit edebileceği, söz konusu ticari iletişim yayınlarının, çocuk ve gençlerin ekran başında olduğu saatlerde yayınlandığı ve olumsuz unsurlar içerdiği, çocukların ve gençlerin fiziksel, zihinsel ve ahlaki gelişimine zarar verebilecek türde bir yayın olduğu, kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle mezkur yayında; 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (ç) bendi ile Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi hükmünün dolayısıyla, 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin onuncu fıkrası hükümlerinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
1-) Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 12’nci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde yer alan "Eş ve arkadaş bulma hizmetlerinin ticari iletişimine izin verilemez" hükmünün dolayısıyla, 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin onuncu fıkrasında yer alan, "Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Üst Kurulca yönetmelikle düzenlenir." hükmü ile Kanun'un 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (ç) bendinde yer alan "Çocukların fiziksel, zihinsel veya ahlakî gelişimine zarar vermemek, ..." hükümlerinin ihlali nedeniyle,
Kuruluşa, 23.11.2015 tarihli yayını nedeniyle evvelce 06.01.2016 tarih ve 2016/02 sayılı toplantısında alınan 10 no’lu Üst Kurul Kararıyla 6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (ç) bendi ile 20-24.10.2016 tarihli yayınları nedeniyle evvelce 09.11.2016 tarih ve 2016/54 sayılı toplantıda alınan 33-38 no’lu Üst Kurul Kararlarıyla 10’uncu maddesinin onuncu fıkrası, Yönetmeliğin 12/1-(f) bendi uyarınca, uyarı yaptırımı uygulandığı tespit edildiğinden, aynı hükümlerin tekraren ihlali nedeniyle, Kanun’un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir” hükmü uyarınca kuruluş hakkında idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Aralık 2016 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 13.750,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2017 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 14.908 (ondörtbindokuzyüzsekiz) Türk Lirasından az olamayacağından 14.908 TL.İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
2-) İhlale konu yayında 800’lü telefon numaraları yoluyla arkadaş bulmaya yönelik sohbet hattına yer verilmesi nedeniyle, dosyanın; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Kurumun görev ve yetkileri” başlıklı 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan; “Abone, kullanıcı, tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapmak.” ve “Tüketicinin ve son kullanıcının korunması” başlıklı 48 inci maddesindeki,; “Kurum, elektronik haberleşme hizmetlerinden yararlanan tüketici ve son kullanıcıların, hizmetlere eşit koşullarda erişebilmelerine ve hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik usul ve esasları belirler.” hükümleri kapsamında, değerlendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.