İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 09.12.2014 tarihli ve 2488 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“HM logosuyla yayın yapmakta olan, Kaful Rad. ve TV. İletş. Rek. Yay. A.Ş. unvanlı yayın kuruluşunun, 05.12.2014 tarihindeki 14.00-16.00 saatleri arasındaki yayınları incelendiğinde, reklam ve tele-alışveriş yayınları mevzuatında belirlenen süreleri aştığı görülmüştür. Bu kapsamda örnek olarak alınan ekteki klipte ekrana getirilen ve içeriği "Tele-alışveriş" olan 2 saatlik yayının neredeyse tamamında ( Damar Açıcı Panax, Bitkisel Macun, VCPR ve benzeri) tele-alışveriş yayını yapıldığı belirlenmiştir.
Ayrıca ürün tanıtımlarının yapıldığı tele-alışveriş kuşakları öncesinde ve sonrasında mevzuatta belirlenen tele-alışveriş kapakları ve logoları kullanılmadığı belirlenmiştir.
HM logosuyla yayın kuruluşunun, 14.00-16.00 saatleri arasında neredeyse tamamında tele-alışveriş yayını yapıldığı, bu yayınların günlük toplamında da Yasada belirtilen kriterlere uyulmadığı görülmüştür.
Sonuç olarak; HM logosuyla yayın yapmakta olan, Kaful Rad. ve TV. İletş. Rek. Yay. A.Ş. unvanlı yayın kuruluşunun;
a-Kuruluşun bir günde yayınlayabileceği tele-alışveriş süresi toplam bir saat olmasına rağmen bu süreyi aşması nedeniyle; 6112 sayılı Yasa'nın 10. maddesinin 4. fıkrasında yer alan; "İkinci fıkrada belirtilen süreden bağımsız olarak, sesli ve görüntülü bir uyarı ile açıkça belirtilerek, kesintisiz en az onbeş dakika süreyle tele-alışveriş yayını yapılabilir. Bu yayının süresi bir gün içinde toplam bir saati aşamaz." hükmünü,
b-Tele-alışveriş kuşağı öncesinde ve sonrasında yayınladığı kapaksız ve logosuz tanıtımlar nedeniyle de; 6112 sayılı Yasa'nın 10. maddesinin 1. fıkrasında yer alan; "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir." hükmünü ihlal ettiği kanaatine varılmıştır.”
Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Yayın kuruluşu bu yayını ile 6112 sayılı Kanunu'nun 10 uncu maddesinin birinci ve dördüncü fıkrası hükümlerini ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe:Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Söz konusu yayına ait deşifre kayıtlarının ve video görüntülerinin tetkiki sonucunda; yayın kuruluşunun bir günde yayınlayabileceği tele-alışveriş süresi toplam bir saat olmasına rağmen bu süreyi aşması ve tele-alışveriş kuşağı öncesinde ve sonrasında yayınladığı kapaksız ve logosuz tanıtımlar nedeniyle, mezkûr yayında 6112 sayılı Kanun’un 10 uncu maddesinin birinci ve dördüncü fıkralarının ihlal edildiği değerlendirilmiştir.
Söz konusu kuruluşa 04.05.2013 tarihli yayını nedeniyle evvelce 29.05.2013 tarih ve 2013/33 sayılı toplantıda alınan 55 nolu Üst Kurul kararıyla 6112 Sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci ve dördüncü fıkraları uyarınca uyarı yaptırımı uygulandığı Üst Kurul kayıtlarından anlaşılmıştır.
Bu itibarla; aynı hükmün tekraren ihlali nedeniyle; Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre “İdari Para Cezası” yaptırımının uygulanması gerektiği, kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere;
1- Aynı yayınla birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlal de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden, 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir.” ve dördüncü fıkrasındaki; “İkinci fıkrada belirtilen süreden bağımsız olarak sesli ve görüntülü bir uyarı ile açıkça belirtilerek, kesintisiz en az on beş dakika süreyle tele-alışveriş yayını yapılabilir. Bu yayının süresi bir gün içinde toplam bir saati aşamaz.” hükümlerinin tekraren ihlali nedeniyle,
HM logosuyla yayın yapan KAFUL RADYO VE TELEVİZYON İLETİŞİM REKLAM YAYINCILIK A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında; aynı Kanun'un 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca;
a- İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Kasım 2014 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 2.500,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) ( 2014 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 12.353 -onikibinüçyüzelliüç - ) Türk Lirasından az olamayacağından 12.353 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b- İdari para cezasının tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde Üst Kurulun T.C. Ziraat Bankası Ankara Kamu Girişimci Şubesi TR98 0001 0025 3300 9999 9951 93 no’lu hesabına “6112 sayılı kanunun 32 nci maddesine göre ödenen para cezasıdır” şerhiyle ödenmesi gerektiği veya 6112 sayılı kanunun 32 inci maddesinin dokuzuncu fıkrası uyarınca tebliğden itibaren en geç onbeş gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava açılabileceğinin, dava açma süresi içerisinde peşin ödeme yapılması halinde, 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca cezanın dörtte üçünün tahsil edileceğinin ve taksitlendirme talebinde bulunabileceğinin, peşin ödemenin kanun yoluna müracaat hakkını engellemeyeceğinin, en geç 1 aylık süre içerisinde ödenmeyen idari para cezasının, 21/7/1953 tarihli ve 6183 Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere Maliye Bakanlığınca belirlenecek tahsil dairesine gönderileceğinin bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.