İnceleme ve Değerlendirme: İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 24.07.2013 tarihli ve 2087 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“Öz Radyo 2000 Fm Yay.ve Tic A.Ş.’nin sahibi olduğu Radyo 2000 adlı Yayın Kuruluşu’nun ALO RTÜK 444 1 178 hattına gelen şikayetlere istinaden Bölge Temsilciliğimiz tarafından istenen 05.06.2013 tarih, 15:00-18:00 saatleri arasındaki yayınların kopya cd’si incelenmiş olup, incelenme sonucunda; “Selda ile Sevgi’ye Yolculuk” adlı müzik eğlence programı devam ederken saat 17:15’te bir anda müzik yayını kesilerek Hair Up adlı bir saç bakım ürünün tanıtım ve reklamına geçilmiştir. Önce bu ürünü kullanarak tekrar saçlarına kavuştuğunu iddia eden bir izleyici (Erdoğan Dur) yayına bağlanmış, bu kişi; adı geçen saç bakım ürününü kullanarak kısa sürede tekrar saçlarına kavuştuğunu iddia etmiştir. Bağlantı sonrası ürünün satışına geçilmiş, normalde satış fiyatı 139 lira olan Hair Up adlı bu ürünün “sıradaki ilk şarkı bitinceye kadar 69 liraya satılacağı” anons edilerek 0 212 430 60 60 numaralı sipariş hattı telefonları sürekli anons edilmiştir. 15 dakika boyunca yapılan bu tanıtımı ve doğrudan satış işleminin sonucunda yine herhangi bir anons yapılmadan müzik yayınına geçilmiştir. Dolayısıyla söz konusu yayında; başında ve sonunda herhangi bir ayraç kullanılmadan 15 dakika boyunca bir ürünün tanıtım ve satışı yapılmıştır.”
Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Söz konusu yayın ile 6112 sayılı Radyo Kanun'un " 9. maddesinin 6. fıkrasının (c) bendi hükmü ile 10. maddesinin 1. maddesini ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe: Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın yazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Sağlık Bakanlığı’nın 13/02/2013 tarihli ve 18816847 sayılı yazısı doğrultusunda; yayın kuruluşunun rapora konu endikasyon belirtilen bitkisel ürün tanıtımlarının toplumun genel sağlığına zarar verebilecek davranışları teşvik ettiği; izleyiciyi yanıltıcı, istismar edici ve izleyicilerin sağlığına ve çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine ulaşılmıştır.
Bu itibarla; Yayın Kuruluşu’nun; söz konusu yayını ile 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendini ihlali nedeniyle uyarılmasının uygun olacağı kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere; RD 2000 FM logosuyla yayın yapan ÖZ RADYO 2000 FM YAY.VE TİC.A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında; 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendindeki; "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek." hükmünün ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre “UYARI” YAPTIRIMININ UYGULANMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine,Üst Kurul Üyeleri Esat ÇIPLAK, Süleyman DEMİRKAN ve Ali ÖZTUNÇ’’un karşı oylarıyla, oyçokluğuyla karar verildi.


