İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 23.07.2025 tarih ve 74 sayılı yazısına konu NR1 TÜRK logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 09,10,11.07.2025 tarihlerinde 16:00, 08:00 ve 09:00 saatlerindeki yayınlarına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, NR1 TÜRK logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşta 09,10,11.07.2025 tarihlerinde sırasıyla 16:00, 08:00 ve 09:00 saatlerindeki yayınlarında, bazı sosyal içerik üreticilerinin hesaplarında çeşitli ürün ve hizmetlerin tanıtımını yaptıkları, iş birliği ve sponsorluk talepleri için iletişim bilgilerini paylaştıkları, bazı hesaplarda ise “@gamesmedya.com” uzantılı e-posta adreslerine yer verildiği görülmüş olup; bu doğrultuda, “gamesmedya” adlı şirketin resmî internet sitesi incelenerek söz konusu şirketin "talent management" (yetenek yönetimi) başta olmak üzere çeşitli iletişim ve pazarlama hizmetleri sunduğu ve ilgili medya hizmet sağlayıcı kuruluşun klip aralarında tanıtımını yaptığı bazı kişilerin bilgilerinin şirketin “Talents” başlıklı bölümünde yer aldığı görülmüştür.
Bilindiği üzere, 6112 sayılı Kanun'un “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde Gizli Ticari İletişim; “Medya hizmet sağlayıcı tarafından reklam yapmak maksadıyla veya kamuyu yönlendirebilecek şekilde; mal veya hizmet üreticisinin faaliyetinin, ticarî markasının, adının, hizmetinin ve ürününün reklam kuşakları dışında ve reklam yapıldığına ilişkin açıklayıcı bir ses veya görüntü bulunmaksızın programlarda sözcükler veya resimler ile tanıtılması” olarak tanımlanmıştır.
Bununla birlikte, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un "Ticari Reklam" başlıklı 61. maddesinin 4'üncü fıkrasında "Reklam olduğu açıkça belirtilmeksizin yazı, haber, yayın ve programlarda, mal veya hizmetlere ilişkin isim, marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya ifadelerle ticari unvan veya işletme adlarının reklam yapmak amacıyla yer alması ve tanıtıcı mahiyette sunulması örtülü reklam olarak kabul edilir. Her türlü iletişim aracında sesli, yazılı ve görsel olarak örtülü reklam yapılması yasaktır." hükmü yer almaktadır.
6112 sayılı Kanun’da Ticari İletişim “Radyo ve televizyon reklamları, program desteklemesi, tele-alışveriş ve ürün yerleştirmeyi de kapsamak üzere, ekonomik bir faaliyette bulunan gerçek veya tüzel kişinin, ürün, hizmet veya imajını, doğrudan veya dolaylı olarak tanıtmak amacıyla tasarlanmış sesli veya sessiz görüntülerin bir ücret veya benzeri bir karşılıkla ya da öz tanıtım amacıyla bir programla birlikte ya da bir program içine yerleştirilerek verilmesi” olarak tanımlanmaktadır. Dolayısıyla Gelir Vergisi Kanunu açısından ticari faaliyette bulunduğu kabul edilen sosyal içerik üreticileri ve bu üreticilere danışmanlık hizmeti sağlayan şirketlerin tanıtım faaliyetleri de ticari iletişim kapsamına girmektedir. Özellikle televizyon gibi geleneksel medya organlarında içerik üreticilerinin isimlerinin, takipçi sayılarının ve doğrudan tanıtımlarına yönelik fotoğraflarının yer alması, yalnızca bilgilendirme amaçlı değil, aynı zamanda tanıtım ve dolaylı reklam etkisi yaratan bir strateji olarak değerlendirilmelidir. Söz konusu sunumlar, içerik üreticisinin dijital alandaki görünürlüğünü artırmakta, yeni takipçiler edinmesini sağlamakta ve potansiyel iş birlikleri açısından da değerini yükseltmektedir. Bu yönüyle televizyon ve benzeri mecralardaki bu tür görünürlüklerin, dolaylı yoldan reklam niteliği taşıdığı ve ilgili içerik üreticisinin marka kimliğini güçlendirdiği açıktır.
Yukarıda yer verilen açıklamalar birlikte değerlendirildiğinde, NR1 TÜRK logolu kuruluşa ait söz konusu yayınlarda reklam kuşağı haricinde ve herhangi bir uyarı olmaksızın, sosyal içerik üreticilerine ait fotoğraf, isim ve takipçi sayısı gibi bilgilere yer verildiği, yayında tanıtımı yapılan bu kişilerin, ticari amaçla ürün ve hizmet tanıtımı gerçekleştiren, sponsorluk ve iş birliği faaliyetlerinde bulunan içerik üreticileri olduğu dikkate alındığında söz konusu yayın içeriklerinin ticari iletişim yayını kapsamında gizli reklam içerdiği kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle söz konusu yayında; 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin üçüncü fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan, Yayın hizmetlerinde, "Gizli ticarî iletişime izin verilemez” ilkesinin ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan; “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Haziran 2025 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 49.500,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2025 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 195.543,00 (yüzdoksanbeşbinbeşyüzkırküç) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) İdari para cezasının tebliğinden itibaren bir ay içerisinde, Üst Kurulun T.C. Ziraat Bankası Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Tek İdare Tahsilat Alt Hesabı TR46 0001 0017 6200 9999 9955 88 no’lu hesabına “6112 sayılı kanunun 32’nci maddesine göre ödenen para cezasıdır” şerhiyle ödenmesi gerektiğinin veya 6112 sayılı kanunun 32’nci maddesinin dokuzuncu fıkrası uyarınca, tebliğden itibaren en geç onbeş gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava açılabileceğinin, aynı maddenin 11’inci fıkrası uyarınca 1 ay içerisinde peşin ödeme yapılması halinde, 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca cezanın dörtte üçünün tahsil edileceğinin ve taksitlendirme talebinde bulunulabileceğinin, peşin ödemenin kanun yoluna müracaat hakkını engellemeyeceğinin, en geç 1 aylık süre içerisinde ödenmeyen idari para cezasının, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenecek tahsil dairesine gönderileceğinin bildirilmesine,
c) 6112 sayılı Kanun'un 32’nci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.