İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 24.09.2013 tarihli ve 2725 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
"Nisa TV logosuyla yayın yapan kuruluşta, 18.09.2013 tarihinde, saat.10.08.40'da, 6dk.27sn süre ile herhangi bir reklam ifadesine yer vermeksizin Troid Destek Seti adlı bitkisel ürünün tanıtımı ve satışına yönelik bir ticari iletişim yayınına ve hemen peşinden Sağlıklı Yaşam Merkezi ANC Grup'un ve bitkisel olduğu ifade edilen bazı ürünlerin, bu ürünlerle ilgili dergilerin tanıtımına yönelik bir yayına yer verildiği tespit edilmiştir. (klip1-troid seti ve anc grup)
1dk.23sn. süren Troid Destek Seti adlı ürünün tanıtım ve satışına yönelik ticari iletişim yayınında yer alan ifadeler şu şekildedir:
"Alt Ses: Troid Destek seti %100 doğal, mevsiminde toplanmış şifalı bitkilerle hazırlanmış bitkisel destek ürünümüzdür. Ve bu harika set ömrünü şifalı bitkilerin şifrelerini çözmeye adamış ünlü Tıp Hekimi ve Herbalist Doktor Ömer Coşkun güvencesiyle oluşturulmuştur. Geceleri guatra bağlı nefes darlığı çekiyorsanız, rahatsız edici öksürükleriniz oluyorsa, aşırı sinirlilik, ani kilo alma, kilo verememe ya da aşırı kilo kaybı gibi sorunlarınız varsa Troid Destek Setini gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz....Troid sorunlarınıza son vermek için hemen bizi arayın."
Söz konusu yayın esnasında, "Troid Destek seti. Troid rahatsızlıklarına bitkisel çözüm.KDV dahil sadece 130TL. Ücretsiz kargo. 500cc'lik troid bitkisel karışım hediye. Danışma hattı +902124702020 www.dromercoskun.com." şeklinde ibarelerin ve Troid Destek Setini kullanarak fayda gördüğünü ifade eden Melike Berber adli bir kişinin ekrana getirildiği görülmüştür."
Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Medya hizmet sağlayıcı kuruluşun söz konusu yayını ile 6112 sayılı Kanun'un 9/6-c ve 10/1 bendi hükümlerini ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe : Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın yazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Sağlık Bakanlığı İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu'nun 13.02.2013 tarih ve 18816847 sayılı yazısında bazı TV ve radyo kanallarının reklam veya programlarında gıda takviyelerinin, muhtelif hastalıklara iyi geldiği şeklindeki sağlık beyanlarıyla tanıtımı ve satışının yapıldığı, yayınlarda sürekli olarak hastaların bitkisel tedavileri kullanmaya teşvik edildiği, hastaların tıbbi tedaviden uzaklaştırıldığı ve yüksek maliyetli ürünleri kullanmak zorunda bırakıldığı belirtilmiştir. Ayrıca, tanıtımlarda ürünleri kullandığını ve faydalı olduğunu beyan eden kişilerin seçilmekte olduğunu, güya toplumu bilgilendirmek amacıyla uzmanlıkları akademik olarak kanıtlanmamış olan şahısların görüşlerine yer verildiğini ve bu programlarda Doktor unvanlı Mustafa Eraslan ve Ömer Coşkun gibi sağlık meslek mensuplarının da doğrudan veya dolaylı olarak rol aldığının yakından müşahede edildiğini ifade edilerek endikasyon belirtilen ürünler için Sağlık Bakanlığınca ruhsat düzenlenmesi gerektiği ve mevzuat gereğince televizyon ve radyo aracılığı ile sağlık beyanı belirtilerek ürün satış ve pazarlanmasının uygun olmadığı ifade edilmiştir.
Söz konusu yayının ilgi yazı kapsamında değerlendirilmesi sonucu, yayında ürünlerin sağlık beyanıyla tanıtım ve satışının yapıldığı, hastaların bitkisel tedavileri kullanmaya teşvik edildiği tespit edilmiş ve gıda takviyelerinin bu şekilde tanıtım ve satışının yapılmasının toplumu yanıltıcı ve tüketicilerin çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaati oluştuğundan 6112 sayılı Kanun’un 9 uncu maddesinin 6 ncı fıkrasının (c) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere NİSA TV logosuyla yayın yapan NİSA RADYO TELEVİZYON YAYINCILIK A.Ş.unvanlı kuruluşun; 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin 6 ncı fıkrasının (c) bendinde belirtilen " Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek " hükmünün ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre UYARILMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.


