İnceleme ve Değerlendirme :İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 30.10.2013 tarihli ve 3154 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“Park TV logosuyla yayın yapan kuruluşunda, 22.10.2013 tarihinde, saat 09.18.00'da yayınlanan reklam kuşağında, Dr. Ömer Coşkun'un bitkisel olduğu ifade edilen " Cancer" ve "Joint" adlı iki ayrı ürünün tanıtımı ve satışına yönelik ticari iletişim yayınına 6dk. süre ile yer verildiği tespit edilmiştir.
Buna göre, saat 09.18.00'da 2dk.42sn.süreyle yayınlanan Cancer adlı ürünün tanıtımında yer alan ifadelerden bazıları aşağıdaki şekildedir:
"Dr.Ömer Coşkun: Dünyanın en tehlikeli hastalığı kanser...Kansere karşı prevention and protection diyoruz.İşte Cancer Support Pack. Dünyanın en güzel bitkileri bu paketin içinde. Kansere dur deyin.Kansere karşı çaresiz değilsiniz. Bitkilerimiz kemoterapiyle etkileşmez. Bitkilerimiz doktor tavsiyesiyle size ulaşmaktadır. Ben Dr. Ömer Coşkun olarak bu pakete koyduğum bitkileri özenle seçtim."
Söz konusu yayında, bitkisel ürünleri kullanarak 9cm'lik lezyonunun tamamen geçtiğini, meme kanserini ameliyat olmadan yendiğini ve rahim kanseri nedeniyle oluşan rahatsızlıklarının geçtiğini ifade eden hastaların açıklamalarına da yer verildiği, ayrıca "Kansere karşı etkili Cancer Support Pack. Ücretsiz kargo. Kampanya fiyatı KDV dahil 99TL. 500 cc'lik bitkisel karışım hediye. Danışma hattı +904702020 www.dromercoskun.com" ibarelerinin ekrana getirildiği görülmüştür.
Yine saat 09.20.42'de 3dk.18sn. süreyle yayınlanan Joint adlı ürünün tanıtımında yer alan ifadelerden bazıları ise aşağıdaki şekildedir:
(Raporun bu kısmında deşifre metni yer almaktadır.)
Alt Ses:..Joint Pack size rahat bir yaşam imkanı sunacak. Çıkamadığınız merdivenleri, yıllarca çektiğiniz..eklem ağrılarını ve hareket kısıtlıklarını bir kenara bırakın artık..Joint Pack eklem ağrılarınız kesilmesine, akut romatoit artrit, dejeneratif gibi romatizmal hastalıkların tedavisinde güvenle kullanılabilir.Ürünümüz ilaç değil bitkisel gıda takviyesidir..."
Yayında "Eklem Ağrılarına son.JOINT Çelik gibi güçlü eklemler KDV dahil 99TL: 500 cc'lik bitkisel karışım hediye. Danışma hattı +902124702020 www.dromercoskun.com" ibarelerinin ekrana getirildiği ve bitkisel ürünleri kullanarak bel ağrısı, eklem romatizması, iltihaplı romatizma, diz ağrısı-kalçada kireçlenme gibi rahatsızlıklarının geçtiğini ifade eden hastaların açıklamalarına yer verildiği görülmüştür.
Sağlık Bakanlığı İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu'nun 13.02.2013 tarih ve 18816847 sayılı yazısında; bazı TV ve radyo kanallarının reklam veya programlarında gıda takviyelerinin, muhtelif hastalıklara iyi geldiği şeklindeki sağlık beyanlarıyla tanıtımı ve satışının yapıldığı, yayınlarda sürekli olarak hastaların bitkisel tedavileri kullanmaya teşvik edildiği, hastaların tıbbi tedaviden uzaklaştırıldığı ve yüksek maliyetli ürünleri kullanmak zorunda bırakıldığı belirtilmiştir. Sağlık Bakanlığı İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu ilgili yazısında; tanıtımlarda ürünleri kullandığını ve faydalı olduğunu beyan eden kişilerin seçilmekte olduğunu, güya toplumu bilgilendirmek amacıyla uzmanlıkları akademik olarak kanıtlanmamış olan şahısların görüşlerine yer verildiğini ve bu programlarda Doktor unvanlı Mustafa Eraslan ve Ömer Coşkun gibi sağlık meslek mensuplarının da doğrudan veya dolaylı olarak rol aldığının yakından müşahede edildiğini ifade etmiştir. Sağlık Bakanlığı İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu ilgili yazısında ayrıca, endikasyon belirtilen ürünler için Sağlık Bakanlığınca ruhsat düzenlenmesi gerektiği ve mevzuat gereğince televizyon ve radyo aracılığı ile sağlık beyanı belirtilerek ürün satış ve pazarlanmasının uygun olmadığı ifade edilmiştir.
Yukarıda belirtilen ifadeler değerlendirildiğinde; Cancer adlı ürünün kanser hastalığına karşı etkili olduğunun, Joint adlı ürünün ise eklem ağrılarının kesilmesi için ve akut romatoit artrit, dejeneratif gibi romatizmal hastalıkların tedavisi için güvenle kullanılabileceğinin iddia edildiği görülmektedir. Bu bağlamda, bitkisel gıda takviyesi olduğunun belirtilmesine rağmen cancer ve Joint adlı bitkisel ürünlerin sağlık beyanıyla tanıtım ve satışının yapıldığı, hastaların bitkisel tedavileri kullanmaya teşvik edildiği anlaşılmaktadır. Sağlık Bakanlığı'nın ilgili yazıları incelendiğinde, bitkisel gıda takviyelerinin bu şekilde tanıtım ve satışının yapılmasının toplumu yanıltıcı ve tüketicilerin çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.”
Şeklinde değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
PARK TV logolu yayın kuruluşunun söz konusu yayını ile 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek," hükmünü ihlal ettiği, kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe : Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın yazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Sağlık Bakanlığı’nın konuyla ilgili yazısı doğrultusunda; yayın kuruluşunun rapora konu bitkisel ürün tanıtımlarının toplumun genel sağlığına zarar verebilecek davranışları teşvik ettiği; izleyiciyi yanıltıcı, istismar edici ve izleyicilerin sağlığına ve çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine ulaşılmıştır.
Söz konusu kuruluşa 01.04.2013 tarihli yayını nedeniyle evvelce Üst Kurulun 17.04.2013 tarih ve 2013/24 sayılı toplantısında alınan 74 nolu kararıyla 6112 Sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi uyarınca uyarı yaptırımı uygulandığı Üst Kurul kayıtlarından anlaşılmıştır.
Bu itibarla, 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin tekraren ihlali nedeniyle, Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca, anılan Yayın Kuruluşu hakkında “İdari Para Cezası” yaptırımının uygulanması gerektiği, kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere; PARK TV logosuyla yayın yapan ZİRVEPARK RADYO TELEVİZYON YAYINCILIK A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında; 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde belirtilen “Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek.”hükmünün tekraren ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca;
1- İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Eylül 2013 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 4.500,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) ( 2013 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 11.886 -onbirbinsekizyüzseksenaltı - ) Türk Lirasından az olamayacağından 11.886 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
2- İdari para cezasının tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde Üst Kurulun T.C. Ziraat Bankası Bilkent Şubesi, Ankara TR 84000 100 1762 00 999999-5001 no’lu hesabına “6112 sayılı kanunun 32 nci maddesine göre ödenen para cezasıdır” şerhiyle ödenmesi gerektiği veya 6112 sayılı kanunun 32 inci maddesinin dokuzuncu fıkrası uyarınca en geç onbeş gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava açılabileceğinin, kanun yoluna başvurmadan önce peşin ödeme yapılması halinde, 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca cezanın dörtte üçünün tahsil edileceğinin ve taksitlendirme talebinde bulunabileceğinin, peşin ödemenin kanun yoluna müracaat hakkını engellemeyeceğinin, belirtilen süre içerisinde ödenmeyen ve kesinleşen idari para cezasının 21/7/1953 tarihli ve 6183 Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere Maliye Bakanlığınca belirlenecek tahsil dairesine gönderileceğinin bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.