İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 05.12.2013 tarihli ve 3608 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“Nisa TV logosuyla yayın yapan kuruluşta, 23.11.2013 tarihinde, saat 08.19.55'te yayınlanan reklam kuşağında, Dr. Ömer Coşkun'un bitkisel olduğu ifade edilen "Panax Set", "Kemik Seti" ve "Çocuk Algılama Destek Seti" adlı ürünün tanıtım ve satışına yönelik ticari iletişim yayınına 07dk 25sn süre ile yer verildiği tespit edilmiştir.
Buna göre, ekrana gelen Panax Set adlı ürünün tanıtımına yönelik ifadeler aşağıda sunulmuştur.
"Ölümlerin %50si kalp damar problemlerinden. Sizde de olabilir, belki anne babanızda olabilir,belki sevdiklerinizde olabilir. Onlara bir güzellik yapın onlara verebileceğiniz en güzel hediye Panax diyoruz."
Yayın esnasında "Ölümlerin %50 si kalp damar hastalıklarından - Panax Set KDV dahil 99 TL - Forman Hediye - Danışma Hattı 0212.470.20.20" ibarelerinin ekranda yer aldığı görülmüştür.
Aynı reklam kuşsağı içerisinde yer alan "Kemik Seti" adlı ürünün tanıtımına yönelik ifadelerden bazıları şu şekildedir;
"Alt ses : Kemik seti sayesinde kemik sağlığınızı koruyabilirsiniz...
Dr. Ömer Coşkun : Bunlar düzenli kullanıldığında yaklaşık 3 ay içinde kemiklerin birçok derdine derman olabiliyor. Kemikteki eğrilikten incelmeye kadar kemik erimesinden tutun da kireçlenmelere kadar birçok vakada bu bitkiler başarılı..."
Ayrıca yayın esnasında, "Kemik Seti - Kemik sağlığı için. KDV dahil 130 TL. Ücretsiz Kargo. Danışma Hattı: 0212.470.20.20" ibarelerinin ekranda kaldığı görülmüştür. Ayrıca söz konusu ürünü kullanarak kol ve bacak ağrılarından kurtulduğunu belirten bir kişinin ifadelerine yer verilmiştir.
Yine aynı yayın kuşağında yer alan, Çocuk Algılama Destek Seti adlı ürünün tanıtım ve satışına yönelik ticari iletişim yayınında yer alan ifadelerden bazıları ise şu şekildedir:
"Dr. Ömer Coşkun : Çocuk Algılama Seti sayesinde kafalar daha iyi çalışır, gözler daha iyi görür, kulaklar daha iyi işitir. Hafıza güçlenir. Dikkat, konsantrasyon artar. Çocuk Algılama Seti sayesinde hekimlik hayatımda binlerce öğrencinin başarısının arttığını gözledim.İçinde bir insanın beynine, gözüne, kalbine, bağırsaklarına, karaciğerine, böbreklerine, birçok organ ve dokuya faydalı harika etken maddeler var. Bunlar %100 doğal,gıda gibi, elma gibi...
Alt ses : Çocuk Algılama Seti, hiperaktivite sorunları, öğrenme ve konuşma bozuklukları ve otizm gibi beyne bağlı hastalıklar için Dr. Ömer Coşkun tarafından özel olarak formülize edilmiş bitkisel gıda takviyesidir."
Ayrıca yayın esnasında, "Çocuk Algılama Destek Seti - KDV Dahil 130 TL - 500cc lik özel (Bitkisel karışım) Hediye - Danışma Hattı: 0212.470.20.20 " ibarelerinin ekranda kaldığı görülmüştür.
Ayrıca yayında satışı yapılan ürünleri kullanarak fayda sağladığını söyleyen bir kişinin ifadesine yer verilmiştir.
Sağlık Bakanlığı İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu'nun 13.02.2013 tarih ve 18816847 sayılı yazısında; bazı TV ve radyo kanallarının reklam veya programlarında gıda takviyelerinin, muhtelif hastalıklara iyi geldiği şeklindeki sağlık beyanıyla tanıtımı ve satışının yapıldığı, bu tanıtımlarda ürünleri kullandığını ve faydalı olduğunu beyan eden kişilerin seçildiği, bu programlarda kamuoyunun yakından tanıdığı doktor unvanlı Mustafa Eraslan ve Ömer Coşkun gibi sağlık mensuplarının rol aldığı, yayınlarda hastaların bitkisel ürünleri kullanmaya teşvik edildiği, hastaların tıbbi tedaviden uzaklaştırıldığı ve yüksek maliyetli ürünleri kullanmak zorunda bırakıldığı belirtilmiştir.
Söz konusu ifadeler değerlendirildiğinde;Panax Set'in kalp damar hastalıklarına iyi geldiği,Kemik Destek Setiadlı ürünün, kemik erimesi hastalıklarında etkili olduğu veÇocuk Algılama Setiadlı ürünün konsantrasyonu artırdığı, otizm gibi beyne bağlı hastalıklara faydalı olduğu iddia edilmektedir. Bu bağlamda, Panax Set, Kemik Destek Seti, Çocuk Algılama Seti'nin gıda takviyesi olduğunun belirtilmesine rağmen sağlık beyanıyla tanıtım ve satışının yapıldığı, hastaların bitkisel tedavileri kullanamaya teşvik edildiği anlaşılmaktadır. Sağlık Bakanlığı'nın ilgi yazıları incelendiğinde, bitkisel gıda takviyelerinin bu şekilde tanıtım ve satışının yapılmasının toplumu yanıltıcı ve tüketicilerin çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.”
Şeklinde değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
NİSA TV logolu yayın kuruluşunun söz konusu yayını ile 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek," hükmünü ihlal ettiği, kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe : Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın yazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Sağlık Bakanlığı’nın konuyla ilgili yazısı doğrultusunda; yayın kuruluşunun rapora konu bitkisel ürün tanıtımlarının toplumun genel sağlığına zarar verebilecek davranışları teşvik ettiği; izleyiciyi yanıltıcı, istismar edici ve izleyicilerin sağlığına ve çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine ulaşılmıştır.
Söz konusu kuruluşa 12.06.2013 tarihli yayını nedeniyle evvelce Üst Kurulun 17.07.2013 tarih ve 2013/43 sayılı toplantısında alınan 70 nolu kararıyla 6112 Sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi uyarınca uyarı yaptırımı uygulandığı Üst Kurul kayıtlarından anlaşılmıştır.
Bu itibarla, 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin tekraren ihlali nedeniyle, Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca, anılan Yayın Kuruluşu hakkında “İdari Para Cezası” yaptırımının uygulanması gerektiği, kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere; NİSA TV logosuyla yayın yapan NİSA RADYO TELEVİZYON YAYINCILIK A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında; 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde belirtilen “Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek.”hükmünün tekraren ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca;
1- İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ekim 2013 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 5.050,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) ( 2013 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 11.886 -onbirbinsekizyüzseksenaltı - ) Türk Lirasından az olamayacağından 11.886 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
2- İdari para cezasının tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde Üst Kurulun T.C. Ziraat Bankası Bilkent Şubesi, Ankara TR 84000 100 1762 00 999999-5001 no’lu hesabına “6112 sayılı kanunun 32 nci maddesine göre ödenen para cezasıdır” şerhiyle ödenmesi gerektiği veya 6112 sayılı kanunun 32 inci maddesinin dokuzuncu fıkrası uyarınca en geç onbeş gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava açılabileceğinin, kanun yoluna başvurmadan önce peşin ödeme yapılması halinde, 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca cezanın dörtte üçünün tahsil edileceğinin ve taksitlendirme talebinde bulunabileceğinin, peşin ödemenin kanun yoluna müracaat hakkını engellemeyeceğinin, belirtilen süre içerisinde ödenmeyen ve kesinleşen idari para cezasının 21/7/1953 tarihli ve 6183 Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere Maliye Bakanlığınca belirlenecek tahsil dairesine gönderileceğinin bildirilmesine, oybirliğiyle karar verildi.